KATIA TIRADO


Katia Tirado, Exhivilización/Las perras en celo (Bitches in heat), documentation of performance/registro fotográfico del performanceCourtesy of the artist/Cortesía de la artista and/y Vicente Razo.

Katia Tirado, Exhivilización/Las perras en celo (Bitches in heat), documentation of performance/registro fotográfico del performance

Courtesy of the artist/Cortesía de la artista and/y Vicente Razo.

Katia Tirado                   

(b. 1965, Mexico City) is a performance artist, actress, and constructora. She studied acting at the Centro Universitario de Teatro at the UNAM along with Julio Castillo, Rafael Degar, and Juan José Gurrola. In the 1990s, her focus shifted toward performance art in the traditions of Situationism and action art, incorporating installation, video, photography, and other experimental approaches into her work. Tirado’s artistic practice destabilizes gender constructions and the borders between public and private spheres, using ritualized profanity and abjection. Performances in Mexico City include: La fuente y la máquina (The fountain and the machine), Centro Cultural España (2017); Melódrom, Teatro Box–Stop Telenovela, collaboration with Gin Mueller, Museo Universitario del Chopo and Laboratorio Arte Alameda (2012–13); Who Shot the Princess? Laboratorio Arte Alameda (2010); Elektro Time Machina, Museo Carrillo Gil (2009); La revolución intervenida, o inciertamente insertada en la incertidumbre (The intervened revolution, or uncertainly inserted into uncertainty), Festejos del Milenio (1999); Lady Luck, Bar La Perla and Epicentro Gallery (1999); Exhivilización/Las perras en la celo, Museo Carrillo Gil and la Merced Market (1997); Exhivilización/Las perras en celo, Cuarta Muestra Internacional de Performance, Ex Teresa Arte Actual (1995); plus Jálatela hasta que truene (Pull it until it explodes), Festival Libre Enganche, San Antonio (1995); and Miss Koatl, Katastase 90 Festival, Berlin (1991).                       

(n. 1965, Ciudad de México) es una artista de performance, actriz y constructora. Estudió actuación en el Centro Universitario de Teatro de la UNAM al lado de Julio Castillo, Rafael Degar y Juan José Gurrola. En la década de 1990, su atención se desplazó hacia el arte del performance según la tradición del situacionismo y el arte acción, e incorporó en su trabajo la instalación, el video, la fotografía y otros enfoques experimentales. La práctica artística de Tirado desestabiliza las construcciones de género y las fronteras entre las esferas pública y privada, utilizando la profanidad y la abyección ritualizadas. Entre sus performances en la Ciudad de México, se incluyen: La fuente y la máquina, Centro Cultural España (2017); Melodrom, teatro box–stop telenovela, en colaboración con Gin Mueller, Museo Universitario del Chopo y Laboratorio Arte Alameda (2012–13); ¿Quién mató a la princesa?, Laboratorio Arte Alameda (2010); Electro Time Machina, Museo Carrillo Gil (2009); La revolución intervenida, o inciertamente insertada en la incertidumbre, Festejos del Milenio (1999); Lady Luck, Bar La perla y Epicentro Gallery (1999); Exhivilización/Las perras en celo, Museo Carrillo Gil y mercado de la Merced (1997); Las perras en celo, Cuarta Muestra Internacional de Performance, Ex Teresa Arte Actual (1995); además Jálatela hasta que truene, Festival Libre Enganche, San Antonio (1995) y Miss Koatl, Festival Katastase 90, Berlín (1991).

tags: body piercing, borders, radicalEx Teresa Arte Actual, Museo de Arte Carrillo Gil