SEMEFO

SEMEFO, Exhibition flyers, brochures, and photographic documentation of performances and installations/volantes y folletos de exposiciones, y registro fotográfico de performances e instalaciones,  1990-1997. For more information, see/Para más i…

SEMEFO, Exhibition flyers, brochures, and photographic documentation of performances and installations/volantes y folletos de exposiciones, y registro fotográfico de performances e instalaciones,  1990-1997. For more information, see/Para más información ver Gallery Guide 36-37. Installation view/Vista de instalación Below The Underground / Mas abajo que el underground, Armory Center for the Arts, Pasadena. Photo by/Fotografía de Ian Byers-Gamber 

Courtesy of/Cortesía de Armory Center for the Arts

SEMEFO

(Mexico City, 1990–1999), an acronym for the Mexico City morgue, was a collective of artists from different disciplines: theater, music, visual arts, and philosophy. The founding members were Arturo Angulo, Carlos López, and Teresa Margolles, although many other artists participated at different moments, such as Juan García Zavaleta, Juan Pernás, and Mónica Salcido. The group’s first meetings where at the UNAM, where they frequently visited the medical school’s dissection hall—their first visual experiments were at La Floresta, an abandoned mental hospital in Mexico City. SEMEFO explored death, violence, and pain through music, performance, videos, photography, and installation, often incorporating organic materials from corpses as principal elements in such installations. Notable exhibitions and presentations include Lavatio Corporis, Museo Carrillo Gil, Mexico City (1994); Dermis, La Panadería, Mexico City (1996); and Sillón Tapizado (Upholstered Sofa), an intervention in a Mexico City apartment (1998). SEMEFO’s legendary last performance was El canto del chivo (The goat’s chant) at the Teatro Carlos Loza at the UNAM. Their work is held in the collections of the Museo Universitario de Arte Contemporáneo and the Museo Carrillo Gil.

(Ciudad de México, 1990–1999), acrónimo del Servicio Médico Forense de la Ciudad de México, fue un colectivo de artistas de diferentes disciplinas: teatro, música, artes visuales y filosofía. Los miembros fundadores de SEMEFO fueron Arturo Angulo, Carlos López y Teresa Margolles, aunque muchos otros artistas como Juan García Zavaleta, Juan Pernás y Mónica Salcido participaron en distintos momentos. Las primeras reuniones del grupo sucedieron en la UNAM, donde visitaban con frecuencia la sala de disección de la Escuela de Medicina—sus primeros experimentos visuales tuvieron lugar en La Floresta, un hospital mental abandonado ubicado en la Ciudad de México. SEMEFO exploró la muerte, la violencia y el dolor por medio de la música, el performance, los videos, la fotografía y la instalación, a menudo incorporaron materiales orgánicos de los cadáveres como elementos principales en sus instalaciones. Algunas de sus exposiciones y presentaciones sobresalientes son Lavatio Corporis, Museo Carrillo Gil, Ciudad de México (1994); Dermis, La Panadería, Ciudad de México (1996), y Sillón Tapizado, una intervención en un departamento en la Ciudad de México (1998). El legendario último performance de SEMEFO fue El canto del chivo, en el Teatro Carlos Loza en la UNAM. Su trabajo forma parte de la colección del Museo Universitario de Arte Contemporáneo y del Museo Carrillo Gil.

Tags: collective, activism, collaboration, Museo Universitario del Chopo, performance