ELVIRA SANTAMARIA

Arrastrando un cuerpo (Terreno Peligroso/Danger Zone, Zócalo & Ex Teresa Arte Alternativo, Mexico City 1995)

Arrastrando un cuerpo (Terreno Peligroso/Danger Zone, Zócalo & Ex Teresa Arte Alternativo, Mexico City 1995)

Elvira Santamaría

(b. 1967, Mexico City) is a Northern Ireland-based artist who studied painting at the Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado “La Esmeralda” and received a master’s from the School of Fine Arts and Design, University of Ulster. Since 1991, her performance art practice follows her personal research via numerous forms of action art (chamber performances, public interventions, urban actions, and in situ installations). She was a member of the performance group Black Market International, and also performed as part of the project Parábolas de desalojo y regeneración (Parables of eviction and regeneration) from 2014–16 in different locations including Mexico, Argentina, Chile, Peru, El Salvador, Colombia, and Guatemala. She has shown her work in festivals, art spaces, galleries, museums, theatres, and public spaces in Europe, Asia, and in the Americas, including LABOUR in London, Dublin, and Derry/Londonderry (2012); National Review of Live Art Glasgow (2000, 2005, 2007, and 2011); Mercosul Biennial, Mercosul, Brazil (2005); Nippon International Performance Art Festival in Tokyo, Kyoto, Nagano, and Nagoya (2002); a German performance art tour of Cologne, Essen, Dortmund, and Bonn, organized by ASA European (1997); and the Segundo Festival de Performance, Ex Teresa Arte Actual, Mexico City (1993).

(n. 1967, Ciudad de México) es una artista radicada en Irlanda del Norte, que estudió en la Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado “La Esmeralda” y obtuvo la maestría por parte de la School of Fine Arts and Design, Universidad de Ulster. A partir de 1991, su práctica de performance da seguimiento a su investigación personal por medio de diferentes formas de arte acción (performances de cámara, intervenciones públicas, acciones urbanas e instalaciones in situ). Fue miembro del colectivo de performance Black Market International y entre los años 2014-2016 también hizo acciones artísticas como parte del proyecto Parábolas de desalojo y regeneración en diversos países, entre los que se incluyeron México, Argentina, Chile, Perú, El Salvador, Colombia y Guatemala. Ha mostrado su trabajo en festivales, espacios de arte, galerías, museos, teatros y espacios públicos de Europa, Asia y América, entre los que se incluyen LABOUR, Londres, Dublín y Derry/Londonderry (2012); el National Review of Live Art Glasgow (2000, 2005, 2007 y 2011); la Mercosul Biennale, Mercosul, Brazil (2005); el Nippon International Performance Art Festival, Tokio, Kioto, Nagano y Nagoya (2002); un tour de performance alemán organizado por ASA European en Colonia, Essen, Dortmund y Bonn (1997), y el Segundo Festival de Performance, Ex Teresa Arte Actual, Ciudad de México (1993).

 Tags: performance, performance artist, urban intervention, Mexico City