EMA VILLANUEVA

Ema Villanueva, Pasionaria, caminata por la dignidad (Passionary, a walk for dignity), UNAM, Mexico City/Ciudad de México, 2000Courtesy of artist and/Cortesía de la artista and/y Eduardo Flores

Ema Villanueva, Pasionaria, caminata por la dignidad (Passionary, a walk for dignity), UNAM, Mexico City/Ciudad de México, 2000

Courtesy of artist and/Cortesía de la artista and/y Eduardo Flores

Ema Villanueva       

(b. 1975, Mexico City) studied literature at the UNAM. While a student in the late 1990s and early 2000s, she would perform in the streets and in cultural spaces throughout Mexico. Villanueva would model for free public drawing classes while discussing contemporary topics with participants, using her body’s objectification as a means to bring attention to pressing issues through her Clase de dibujo libre project, realized in various locations since 2000. Her oftentimes controversial performance works in Mexico City, mostly done in collaboration with her partner Eduardo Flores (collective name, EDEMA), include: Orgullosamente UNAM, Department of Political and Social Sciences, UNAM (2001); Have you raped?, Caja Dos gallery (2000); Ausencia, Novena Muestra Internacional de Performance, Ex Teresa Arte Actual (2000); Todo se vale (strip-tease político), Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado “La Esmeralda” (1999); and Rebellion Pose, an ongoing series of street interventions with the Indonesian artist Iwan Wijono.

(n. 1975, Ciudad de México) estudió literatura en la Universidad Nacional Autónoma de México. Mientras era estudiante, hacia finales de los noventa e inicios de los 2000, hizo performances en las calles y en espacios culturales en México. Villanueva modeló para clases gratuitas y públicas de dibujo mientras discutía sobre temas contemporáneos con los participantes, usaba la objetificación de su cuerpo como medio para atraer la atención sobre cuestiones urgentes por medio de su proyecto Clase de dibujo libre, llevado a cabo en diversas ubicaciones desde el año 2000. Sus, a menudo, controversiales performances en la ciudad de México, hechos en su mayoría en colaboración con su compañero Eduardo Flores (colectivo EDEMA), incluyen: Orgullosamente UNAM, Departamento de Ciencias Políticas, UNAM (2001); Have you raped?, Caja Dos (2000); Ausencia, Novena Muestra Internacional de Performance, Ex Teresa Arte Actual (2000); Todo se vale (strip-tease político), Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado “La Esmeralda” (1999), y Rebellion Pose, una serie de intervenciones en la calle en colaboración con el artista indonesio Iwan Wijono.

Tags: visual artist, performance artist, performance, body, collaborationEx Teresa Arte Actual ActualLa Esmeralda, Mexico City, urban intervention, social