MARCOS KURTYCZ

Marcos Kurtycz, Metro Serpiente (Metro Serpent), photographic documentation of performance/registro fotográfico del performance, Zocalo, Mexico City/Ciudad de México, 1995Courtesy of/Cortesía de Centro de Documentación Ex Teresa Arte Actual

Marcos Kurtycz, Metro Serpiente (Metro Serpent), photographic documentation
of performance/registro fotográfico del performance, Zocalo, Mexico City/Ciudad de México, 1995

Courtesy of/Cortesía de Centro de Documentación Ex Teresa Arte Actual

Marcos Kurtycz

(b. Pielgrzymowice, Poland, 1934; d. Mexico City, 1996) was a pioneering performance and graphic artist. After moving to Mexico in 1968, Kurtycz’s experiments in design and performance gained recognized influence. His ritualistic performances driven by political concerns marked a generation of artists in the 1990s who explored the world through body art, actions, and street performances. Using everything from graphics to axes and explosives, he created new (meta)physical languages. Works include Fartorum Bombing Action, California (1985); Kontrol Remoto outside the Museo Tamayo, Mexico City (1987); Fuego Mar, Malecón, Puerto Vallarta (1988); Zero Village, Yellow Springs Institute, Chester Springs, PA (1988); Mira, Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado “La Esmeralda,” Mexico City (1988); Coyote Action, Jardín Centenario, Coyoacán, Mexico City (1989); Xyzompantli fax, Galería Sloane Racotta, Mexico City (1990); and Metro Serpiente, Mexico City (1995).           

(n. 1934 Pielgrzymowice, Polonia; f. Ciudad de México, 1996) fue un artista pionero del performance y la gráfica. Después de mudarse a México en 1968, los experimentos de diseño y performance de Kurtycz obtuvieron reconocimiento e importancia. Sus performances ritualísticos impulsados por preocupaciones políticas marcaron a una generación de artistas que, en la década de los noventa, exploró el mundo por medio del arte del cuerpo, acciones y performances callejeros. Creó nuevos lenguajes (meta)físicos utilizando todo tipo de herramientas, desde gráficas hasta hachas y explosivos. Entre sus trabajos se incluyen Fartorum Bombing Action, California (1985); Kontrol remoto explanada del Museo Tamayo, Ciudad de México (1987); Fuego mar, Malecón, Puerto Vallarta (1988); Zero Village, Yellow Springs Institute, Chester Springs, PA (1988); Mira, Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado “La Esmeralda,” Ciudad de México (1988); Coyote Action, Jardín Centenario, Coyoacán, Ciudad de México (1989); Xyzompantli fax, Galería Sloane Racotta, Ciudad de México (1990) y Metro serpiente, Ciudad de México (1995).

Tags: performance artist, graphic artistMexico City, Museo Tamayo