EL CHINO

Cover of El Chino zine/Portada del fanzine El Chino, 1999Courtesy of/Cortesía de Omar Guerra

Cover of El Chino zine/Portada del fanzine
El Chino, 1999

Courtesy of/Cortesía de Omar Guerra

El Chino

Playing with the several meanings of their name (in Mexico, chino is a nickname for those with curly hair as well as meaning “Chinese”), El Chino operated through a series of loosely coiled, interconnected collaborations. The group began casually, organized around a Monday club night where artists and curators from Guadalajara gathered to produce the Ediciones el Chino zine amid a party atmosphere. The publication’s visual and editorial choices were often developed on the fly, and each week every member produced one page of the zine and one minute of video.

The group amassed an impressive archive of their irreverent works and collected them in the Chinese Cabinet/El Mueble Chino, which also houses episodes of the informal video documentary and collage called The Chinese Minutes. Their self-archival activities provided a structure and system outside of established practices of art collection. Furthermore, the members of this group agreed never to name themselves in any exhibition or publication; thus, “El Chino” is always the author and producer of “Ediciones el Chino.”

Jugando con los muchos significados de su nombre (en México, chino es un apodo para las personas con cabello ondulado, así como gentilicio de China), El Chino operó por medio de una serie de colaboraciones holgadamente amarradas e interconectadas. El grupo inició casualmente, organizado en torno a un club nocturno de los lunes donde los artistas y curadores de Guadalajara se reunieron para producir el fanzine Ediciones el Chino en medio de una atmósfera festiva. Las elecciones visuales y editoriales de la publicación a menudo se desarrollaron sobre la marcha, y cada semana un miembro producía una página del fanzine y un minuto de video. El grupo acumuló un impresionante archivo con sus trabajos irreverentes y los reunió en Chinese Cabinet/El Mueble Chino, que también alojaba episodios del video documental y del collage llamado The Chinese Minutes (Los minutos Chinos). Sus actividades de autoarchivo proveyeron una estructura y sistema fuera de las prácticas establecidas del coleccionismo de arte.

Además, los miembros de este grupo acordaron jamás volver a nombrar a sus miembros en ninguna exposición o publicación; por lo tanto, “El Chino” es siempre el autor y productor de “Ediciones el Chino.”