PINTO MI RAYA


Víctor Lerma and/y Mónica Mayer, ca. 1970’sPhoto by/Fotografía de Jorge Arreola BarrazaCourtesy of/Cortesía de Pinto mi Raya

Víctor Lerma and/y Mónica Mayer, ca. 1970’s

Photo by/Fotografía de Jorge Arreola Barraza

Courtesy of/Cortesía de Pinto mi Raya

Pinto mi Raya                   

(Mexico City, 1989–present) is a multidisciplinary art and archival project founded by artists Mónica Mayer and Víctor Lerma that emphasizes collaboration and nontraditional art forms. Their installations, performances, and workshops invite participation from different voices and perspectives, challenging the rigidity of the art system. Their archive—containing 40,000 critical texts and more than 200,000 interviews and press clippings about contemporary art in Mexico—maintains an important, if undertold, history. Pinto mi Raya began as an artist-run gallery in 1989, and became an editorial project in the early 1990s, producing portfolios such as Mimesis, Aquerotipo, and EMPA. Pinto mi Raya has also served as a platform for engaging relationships between curators and critics with artists, or the need to document and archive ephemeral art forms. Pinto mi Raya has collaborated with projects in major institutions such as the Museo Universitario de Arte Contemporáneo, Mexico City, and its Centro de Documentación Arkheia; plus the Sala de Arte Público Siqueiros, the Museo Universitario del Chopo, and the Museo de Arte Moderno, also in Mexico City, among many others.   

(Ciudad de México, 1989–presente) es un proyecto multidisciplinario y archivístico fundado por los artistas Mónica Mayer y Víctor Lerma que hace énfasis en la colaboración y en formas de arte no tradicional. Sus instalaciones, performances y talleres invitan a la participación de voces diversas y desde diferentes perspectivas, retando la rigidez del sistema del arte. Su archivo, que contiene 40,000 textos críticos y más de 200,000 entrevistas y recortes de prensa sobre arte contemporáneo en México, guarda una importante, aún si someramente narrada, historia. Pinto mi Raya comenzó como una galería manejada por artistas en 1989, y se convirtió en un proyecto editorial a principios de los noventa, produciendo portafolios como Mimesis, Aquerotipo y EMPA. Pinto mi Raya también ha servido como plataforma para generar relaciones entre curadores y críticos con artistas, o la necesidad de documentar y archivar formas de arte efímero. Pinto mi Raya ha colaborado con proyectos de grandes instituciones como el Museo Universitario de Arte Contemporáneo, Ciudad de México y Arkheia, su Centro de Documentación; así como con la Sala de Arte Público Siqueiros, el Museo Universitario del Chopo y el Museo de Arte Moderno (MAM), también en la Ciudad de México, entre muchos otros.

tags: collaboration, installation, performance, workshop, archive, ephemera, activism,  architecture, installation, digital art