SARAH MINTER

Sarah Minter, Alma Punk (Punk Soul), 16mm film transferred to video, sound, color/película en 16mm transferida a vídeo, sonido, color, 00:57:00, 1991. Installation view/Vista de instalación Below The Underground / Mas abajo que el underground, Armor…

Sarah Minter, Alma Punk (Punk Soul), 16mm film transferred to video, sound, color/película en 16mm transferida a vídeo, sonido, color, 00:57:00, 1991. Installation view/Vista de instalación Below The Underground / Mas abajo que el underground, Armory Center for the Arts, Pasadena. Still from video documentation/Fotograma de video documental by/por Miguel Buenrostro

Courtesy of/Cortesía de Armory Center for the Arts

Sarah Minter

(b. Puebla, 1953; d. Mexico City, 2016) was a pioneering filmmaker and video artist who blurred the lines between documentary and fiction. Her early work explored Mexico’s punk and youth subcultures through experimental narrative form, and her practice developed in later years to video installation. In the 1990s, Minter led workshops at the Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado “La Esmeralda,” Mexico City. Minter’s work has been exhibited in Mexico, France, Germany, Spain, and the United States. In 2015, the Museo Universitario Arte Contemporáneo organized her first retrospective, Ojo de rotación: Sarah Minter, imágenes en movimiento (1981–2015) (Rotating eye: Sarah Minter, images in movement). Another notable exhibition was Háblame de amor 2.0 (Tell me about love), Laboratorio Arte Alameda, Mexico City (2010).

(n. Puebla, 1953; f. Ciudad de México, 2016) fue una artista pionera del cine y el videoarte que desdibujó las líneas entre el documental y la ficción. Sus primeros trabajos exploraron las subculturas de la juventud punk en México a través de formas narrativas experimentales y su práctica se desarrolló, años después, hacia la video instalación. En la década de los noventa, dirigió talleres en la Escuela Nacional de Pintura, Escultura y Grabado “La Esmeralda,” en la Ciudad de México. El trabajo de Minter ha sido expuesto en México, Francia, Alemania, España y Estados Unidos. En 2015, el Museo Universitario Arte Contemporáneo organizó su primera retrospectiva, Ojo de rotación: Sarah Minter, imágenes en movimiento (1981–2015). Otra exposición notable fue Háblame de amor 2.0, Laboratorio Arte Alameda, Ciudad de México (2010).   

Tags: filmmaker, documentarysubcultures