A conversation with LORENA WOLFFER and MÓNICA MAYER


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Lorena Wolffer:  Interviewer
Mónica Mayer:  Interviewee


Mónica Mayer:  [O]ne day Dulce María de Alvarado called us, about a news item that had come out in the newspaper, that a gay couple had kissed; that same night our exhibit opened, well, Canetti’s, Toscani’s did, an exhibit by Toscani and, the photographer from Benetton, and so that’s where the first image is of a pair of men hugging and a couple of guys kissed at the exhibit  and were run out of the damned museum. So they sent out a letter saying that life and art are not the same, and we at the newspaper answered them and we said, “Right, life and art are not the same. So you can come to the museum, stand on our platform, kiss there.” And there was that art, and the museum was screwed. And it coincided with the march (I’m telling you, damned coincidences in life), with the gay march, about 200 couples came —

Lorena Wolffer:  Okay, to kiss each other.

MM:  Almost all men, to hold a kiss-in there at the museum, as part of our piece. So for me, it was like a wonderful surprise that what was happening and the other matter of justice and democracy suddenly came together, well; it was nothing more than justice and democracy, as well as economy and I don’t know what, except that in this justice and democracy, the justice and democracy were about grants, the justice and democracy of the kiss. It was like these different levels and the whole wave of stupidities that the public raises and we can’t avoid, and the public participated, and there were seven hundred responses from the public that we later included, or on how to reach that utopia of justice and democracy. So that is one piece that I liked. Why, because it pulled all of that together. The other day at Zona MACO it was really neat because I was walking there and I ran into Pinina. “Hello Pinina, how are you?”  and who knows what, and then two guys came up and said to me, “Hey, you and Victor are our godparents because we were the ones who kissed in the museum.” “Oh, what a pleasure! You have to come hold another kiss-in for us at the museum now when we do one!” But, for example, there are some things in which there have certain advances, in others — in justice and democracy, on the large scale — there have not. 

Mónica Mayer (Mexico City, 1968) is an artist, activist, and art critic whose practice includes performance, digital graphics, drawing, photography, and art theory. Since 1989 she has co-directed Pinto mi Raya with Victor Lerma, a multidisciplinary, ongoing art project and critical archive highlighting the systems of art in Mexico.


Una conversación con Lorena Wolffer y Mónica Mayer. 


Lorena Wolffer:  Entrevistadora
Mónica Mayer:  Entrevistada


Mónica Mayer:  [U]n día nos habla Dulce María de Alvarado que había salido una nota en el periódico, que una pareja gay se había besado, se inauguró también esa misma noche nuestra exposición, bueno la de Canetti, de Toscani, una exposición de Toscani y el fotógrafo de Benetton y entonces es donde está la primera imagen de una pareja de hombres abrazados y una pareja de chavos se besan en la exposición y los corren del pinche museo. Entonces, sacaron una carta diciendo que  la vida y el arte no es lo mismo, y nosotros en el periódico les contestamos y les decimos, “Sí, la vida y el arte no es lo mismo. Entonces, ustedes pueden venir al museo pararse en nuestra plataforma, besarse ahí.” Y  ahí ese arte entonces ya se chingó el museo. Y coincidió con la marcha — ahí digo, coincidencias de la pinche vida, con la marcha gay, llegaron como 200 parejas —

Lorena Wolffer:  Okay, a besarse.

MM:  Casi todos hombres a hacer un kissing ahí en el museo, en nuestra pieza. Entonces, eso para mí sí fue como una sorpresa maravillosa de que se conjuntó lo que estaba pasando y lo otro de justicia y democracia, de repente, pues no era nada más la justicia y democracia de cómo lo económico y lo no sé qué, sino en esta justicia y democracia era la justicia y democracia de las becas, la justicia y democracia del beso, era como estos distintos niveles y toda la ola de pendejadas que pone el público que no podemos evitar, y el público participaba, y setecientas respuestas del público que luego pusimos o para cómo llegar a esa utopía de la justicia y la democracia. Entonces esa es una pieza que a mí me gustó por qué, porque se ensartó todo esto, El otro día en Zona MACO estuvo padrísimo porque voy caminando ahí y me encuentro a Pinina – “Hola Pinina, ¿cómo estás?” — Quien sabe qué, y llegan dos chavos y me dicen “Ay, tú y Víctor son nuestros padrinos porque nosotros fuimos aquellos que nos besamos en el museo.” — “¡Ay, que gusto! ¡Tienen que venir a hacernos otro kissing en el museo ahora que hagamos!” Pero, por ejemplo, hay algunas cosas que ha habido ciertos avances, en otras — en justicia y democracia, así grandota, no ha habido ninguna.

Mónica Mayer (Ciudad de México, 1968) es artista, activista y crítica de arte cuya práctica incluye performance, gráfica digital, dibujo, fotografía y teoría del arte. Desde 1989, ha sido co-directora, junto con Víctor Lerma, de Pinto mi Raya, un proyecto artístico multidisciplinario en curso, y un archivo de arte que destaca los sistemas de arte en México.

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